Ćwiczenia pamięci jest idealnym pomysłem zarówno dla seniorów jak i dzieci. Zakres wiedzy, który wymagany jest przez szkoły jest dość szeroki. Zachowanie higieny umysłu jest ważne nawet w przypadku osób starszych. Trenując mózg poprawiamy swoje zdolności poznawcze i dzięki temu możemy łatwiej oddzielić informację istotne od tych nieważnych.

Z wiekiem niestety nasza pamięć ulega pogorszeniu i mamy problemy z zapamiętywaniem nowych rzeczy. O ile może być to wynik naturalnych procesów, o tyle możemy zatrzymać lub chociaż złagodzić ten proces trenując swój mózg. Pamięć przypomina trochę mięsień. Niećwiczony zanika i dotyczy to nie tylko osób w podeszłym wieku, lecz też młodych.

pamięć rozwój trening
fot. pixabay.com

Poniżej przedstawimy kilka sposobów, aby móc cieszyć się doskonałą pamięcią przez długi czas. Nasz mózg to wielki dysk, na którym możemy pomieścić o wiele więcej informacji, niż nam się wydaje. Jego możliwości są praktycznie nieograniczone, a tylko to ile i w jaki sposób będziemy go ćwiczyli, warunkuje to jak będzie pojemny.

Pamięć to narzędzie pomagające przechować przebyte doświadczenia. Dzięki niej możemy zapamiętywać nowe informacje, odwołać się do historii z dzieciństwa, czy przypomnieć sobie jakiś drobny szczegół, który wydarzył się kilka lat wcześniej. Czynności te jednak z wiekiem, stają się coraz wolniejsze. Naukowcy radzą, aby ćwiczenie pamięci stało się jednym z obowiązkowych ćwiczeń, aby zapobiec jej degradacji.

Jakie rodzaje pamięci wyróżniamy?

Pamięć podzielić możemy na krótkotrwałą, roboczą i długotrwałą. Pierwsza z nich umożliwia przechowywania informacji w krótkim czasie (ok. 2 sekund), a ostatnia magazynuje wiedze w sposób długofalowy. Rejestruje takie informacje jak adresy, imiona czy np. wzory matematyczne.

Pamięć robocza pozwala nam na zapamiętanie zasad, które potrzebne są do wykonania danej czynności. Na przykład wydane polecania przez trenera chwile wcześniej.

Jak ćwiczyć pamięć?

Przejdźmy zatem do najważniejszej kwestii, czyli jak trenować pamięć. Po pierwsze musimy maksymalnie się skoncentrować. Jest to kluczowe, ponieważ nasz mózg nie działa optymalnie w stanach pobudzenia emocjonalnego. Możemy to zauważyć np. gdy jesteśmy zestresowani lub zdenerwowani. Pod silną presją nie potrafimy sobie przypomnieć pewnych faktów, jednak gdy wraca spokój – w moment potrzebna informacja wraca do nas jak na zawołanie. Aby zrelaksować się podczas zapamiętywania, pomocne mogą okazać się techniki medytacyjne.

Powinniśmy również odrzucić wielozadaniowość i skupić się na jednym zadaniu. Zapamiętywanie to proces, który wymaga spokoju, dobrze jest więc odrzucić wszelkie czynniki, które temu przeszkadzają.

W przypadku, gdy starasz się coś zapamiętać siedząc przed komputerem, wyeliminuj powiadomienia, które mogą przychodzić z różnych stron internetowych czy portali społecznościowych. Nie sprawdzaj zbyt często poczty, wycisz lub wyłącz telefon na określony czas. Dobrym pomysłem jest robienie krótkich 10 minutowych przerw, co 1h lub 1,5h. Bardzo ważne jest również zrównoważone odżywianie.

Ćwiczenia na poprawę pamięci

pamięć rozwój trening
fot. pixabay.com

Tak jak aktywność fizyczna pomaga utrzymać nam ciało w dobrej kondycji, tak i ćwiczenia pamięciowe umożliwiają poprawne funkcjonowanie mózgu.

„Dom pamięci” – to świetna technika, umożliwiająca zapamiętywanie dużej ilości danych. Wyobraź sobie dom, w którym jest mnóstwo pomieszczeń. W każdym z nich umieszczamy informację, które chcemy zapamiętać. Przy odtwarzaniu danych po prostu otwieramy drzwi do kolejnych pomieszczeń, w których umieściliśmy daną informację. Taki sposób zapamiętywania to również świetna technika na rozwijanie wyobraźni.

Kolejny świetnym sposobem jest rozwiązywanie popularnych krzyżówek. Pomagają zbogacić nasze słownictwo i zapamiętania nowych haseł. Wszelkie zagadki logiczne, skojarzenia i quizy to też niesamowicie skuteczne sposoby, aby zmusić nasz mózg do pracy na większych obrotach.

Możesz również poprawić zdolności zapamiętywania, ucząc się na pamięć numerów telefonów, wierszy, kawałów, listę zakupów gdy akurat idziesz do sklepu. Wszelka aktywność związana z zapamiętywaniem może być pomocna.

Nauka języków obcych jest również pożądaną czynnością, gdy chcemy poprawić zapamiętywanie. Ilość nowych zagadnień i słów, które musimy przyswoić wymaga zwiększonej pracy mózgu.

Spośród innych, równie skutecznych czynności, które możemy wykonać aby poprawić swoją pamięć jest nauka gry na wszelkich instrumentach. Równie przydatne są regularne ćwiczenia fizyczne, gdyż poprawiają one ukrwienie i dotleniają nasz mózg, co ma ważny wpływ na funkcjonowanie pamięci.

Należy pamiętać aby wszelkie ćwiczenia wykonywane były regularnie i z należytą starannością, gdyż tylko wtedy będą przynosiły wymierne efekty.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here